Vilket kosttillskott ska jag välja om jag vill gå upp i vikt?

Kosttillskott för viktuppgångVill man gå upp i vikt snabbt är det det bästa kosttillskott ett tillskott som innehåller både protein, som bygger upp muskler, samt kolhydrater, som lagrar energi. Ett kosttillskott som innehåll just protein och kolhydrater är Up your mass. Detta kosttillskott sägs ha den optimala fördelningen mellan mellan kolhydrater, protein och fett för att öka så mycket som möjligt i muskelmassa.

  • 45% kolhydrater.
  • 35% protein.
  • 20% fett.

Så här skriver gymgrossisten.com om kosttillskottet:

Den avancerade näringsprofilen MacrobolicT i Up Your Mass ger det exakta 45/35/20 förhållandet mellan kolhydrater, protein och fett som din kropp behöver för att skapa enorma ökningar i muskler och styrka, utan att behöva lägga på dig fett.

Läs mer och köp kosttillskottet up your mass här

Är du mer intresserad av att gå upp i vikt av enbart protein (och/eller kreatin) rekommenderar vi dig att läsa artikeln bästa muskelbyggande kosttillskottet från kosttillskotten.se.

Kommentera 26 januari, 2011

Livsmedelsdatabas

För oss som vill gå upp i vikt är det bra att ha koll på olika livsmedel och vad de innehåller. Bra livsmedelkoll gör bland annat att vi förhindrar att av misstag äta oss mäta på mat som knappt innehåller några kalorier eller fetter alls. På samma sätt är det bra att veta vilka livsmedel som bidrar till bäst återhämtning från träning.

Livsmedel.net är en livsmedelsdatabas där du enkelt kan söka efter eller bläddra bland olika livsmedel. Databasen är tagen från livsmedelsverket så uppgifterna stämmer till 100%. Det går också att sortera alla livsmedel med avseende på t.ex. kaloriinnehåll för att få veta vilka livsmedel som innehåller minst respektive flest kalorier.

Länk: Livsmedel.net

Kommentera 30 december, 2009

Uppivikt får nytt utseende!

Jag har jobbat med att sätta ihop en bättre och proffsigare design till den här sidan. Fördelen med den nya designen är att man lättare får en översikt över gamla artiklar och att det överlag blir lättare att navigera på sidan.

Fortsätt Kommentera 30 december, 2009

Ställ frågor om viktuppgång!

Viktcenter.se är ett nytt forum som behandlar alla ämnen inom hälsa, inklusive viktuppgång! Jag är personligt ansvarig för forumet och jag kommer svara på alla frågor som ställs relaterat till kost, viktuppgång och träning.

Fortsätt 2 kommentarer 27 december, 2009

Satsa på muskelmassa om du vill gå upp i vikt

Om du bygger muskler kommer du automatiskt att öka i vikt. För att bygga muskelmassa rekommenderar jag att du tränar styrka genom styrketräning. Kom dock ihåg att muskelmassan kräver konstant återuppbyggnad genom rätt kost och regelbunden träning.

Fortsätt Kommentera 2 november, 2009

Coreträning är effektivt för underviktiga

Coreträning är effektivt för underviktiga eftersom det bygger upp muskelmassa som ger kroppen mer styrka och en bättre hållning. Med coreträning menas träning av kärnmuskulaturen och man tränar då främst musklerna som stabliliserar höfter, skuldror och ryggrad.

Fortsätt Kommentera 2 november, 2009

Träningskalender

exTräning kombinerat med rätt kost är det bästa receptet för att gå upp i vikt. Det är viktigt att därför göra så mycket som möjligt av sin träning så att man får tydliga resultat. Annars finns det alltid en risk med att man slutar träna helt.

Jag har tidigare skrivit att en träningsdagbok är bra för att få motivation och ork till att fortsätta träna. Ett tips är att komplettera träningsdagboken med en träningskalender för lättare se träningsmönster och underlätta planering inför träning. Det är svårare att hoppa över ett träningspass som redan är inplanerat eftersom det inte går att skylla på att man inte har tid. Skaffa en träningskalender på coachworkout.com.

Tryck här för att skaffa en träningskalender!

Kommentera 29 oktober, 2009

Vad ska man äta för att gå upp i vikt?

Inte sällan har man fått höra att man ska äta mycket och ofta för att gå upp i vikt. 5-6 mål om dagen är det som rekommenderas men exakt vad är det man ska äta då?

Tyvärr finns det inget exakt svar på den frågan. Generellt sett är svaret att att man ska äta normalt av allt och inte prioritera smalmat och lightprodukter. Proteiner, kolhydrater, fibrer, vitaminer, mineraler är alla viktiga näringsämnen som har sin funktion i kroppen och behöver intas på ett eller annat sätt. Är du tex vegiterian eller laktosallergiker får du utifrån dina förutsättningar komponera måltider som innehåller allt du behöver. Försök att följa tallriksmodellen!

Några övriga tips

  1. Ät regelbundet. På så sätt behöver du inte proppa i dig mer mat än vad du orkar. Det är ofta svårare att äta samma mängd mat tre gånger om dagen jämfört med sex gånger.
  2. Variera måltiderna. Om du inte varierar dina måltider tillräckligt finns det risk att du tröttnar på att äta dig tillräckligt mätt.
  3. Ät fett. Bra fett är inte farligt i normala mängder.

5 kommentarer 7 oktober, 2009

Kosttillskott och styrketräning

För att uppnå optimala resultat av sin träning behöver kroppen ibland kosttillskott som kompletterar den vanliga kosten. Kosttillskott är precis som det låter ett tillskott till sin kost och det finns ingen forskning som säger att det kan göra skador på kroppen. Vanliga kosttillskott är innehåller protein och kreatin och dessa ämnen finns även i den mat du äter. Problemet är att intaget av dessa ämnen den naturliga vägen kan varva något begränsad och för att få sig den mängd som behöver måste orimligt stora mängder mat intas. Det är dessutom betydligt billigare med exempelvis proteinpulver än att konsumera stora mängder kött för att uppnå samma intag.

Förvänta dig dock inga mirakel med kosttillskott. Det är inget speciellt utan bör ses som mat i pulverform. Du bör heller aldrig ersätta vanlig mat med kosttillskott.

5 kommentarer 11 augusti, 2009

Styrketräna med tri set (trippelset)

Ett trippelset är i princip samma sak som ett superset förutom att man nu involverar ytterligare en övning. Du köra alltså tre övningar i rad utan att vila. Att göra ännu fler sets i rad brukar kallas för gaint sets.

Kommentera 1 augusti, 2009

Föregående sida


Kategorier

Senaste inlägg

Sidor

Populära inlägg