Coreträning är effektivt för underviktiga

2 november, 2009

Coreträning är effektivt för underviktiga eftersom det bygger upp muskelmassa som ger kroppen mer styrka och en bättre hållning. Med coreträning menas träning av kärnmuskulaturen och man tränar då främst musklerna som stabliliserar höfter, skuldror och ryggrad. Det är viktigt att man tränar sin bålmuskulatur om man är underviktigt eftersom det hjälper till att bygga upp en snygg kroppshållning, förebygger skador och lägger grunden till starkare muskler i armar och ben.

För att stärka musklerna och samtidigt träna upp balansen kan en träningsboll, även kallad för balansboll, rekommenderas. Med en boll kan du träna coremuskukaturen genom olika styrkeövningar. Övningar som situps, crunches, bänkpress, bicepscurls, armhävningar, ryggresningar och flyes går alldeles utmärkt att utföra genom en träningsboll.

Om du inte har en träningsboll men vill träna core i alla fall kan du träna core genom andra övningar utan redskap. Genom yoga och pilates kan coremuskulaturen också stärkas. Yoga och pilates är också enkelt att utföra hemma, bara du har instruktioner. Varför inte satsa på en yoga eller pilates film som ger inspiration och som får dig att känna dig delaktig i en gruppträning fast du egentligen är hemma framför tvn?

Sparat under: Träning, Undervikt

Etiketter:,

Kommentera

(måste anges)

(måste anges), (Gömd)

XHTML: Du kan använda följande taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Trackback URL  |  RSS för kommentarer till det här inlägget.


Kategorier

Senaste inlägg

Sidor

Populära inlägg