Ökad muskelmassa med Excentrisk träning

23 juli, 2009

styrketräningExcentrisk träning är den del i styrketräningen då du sänker vikten, kroppen eller det motstånd du använder. Den excentriska träningen i en armhävning är tex den fas då du sänker kroppen mot golvet. Forskning visar att den excentriska fasen i en övning aktiverar muskelfibrerna mer än övriga faser.

Om du i några styrketräningspass speciellt fokuserar på den excentriska fasen kan detta således leda till snabbare resultat och ökad muskeltillväxt. Ett råd är att låta den excentriska fasen vara under lika lång tid som den koncentriska fasen.

Sparat under: Träning

Etiketter:, ,

1 kommentar Kommentera

  • 1. Random  |  28 augusti, 2009 kl 4:55 e m

    För att sammanfatta din artikel lite så kan jag säga till alla styrketränare att för att få bästa möjliga resultat så ska ni köra 1/0/3 vilket innebär: 1 Sek koncentrisk d.v.s när du drar ihop muskeln, 0 sekunders vila och sedan 3 sekunders excentrisk. kort sagt i t.ex en bicepcurl, dra upp stången så snabbt du kan ( kontrollerat ) vila inte d.v.s lås inte fast armbågarna eller något när du dragit upp vikterna, sänk sedan tillbaks stången överdrivet sakta i ungefär 2-3 sekunder.

    En riktlinje är också att se till så den excentriska fasen tar upp dubbelt så mycket tid som den koncentriska.

    Kan också påpeka att det finns nu många träningsupplägg som bara fokuserar på den excentriska delen så tycker definitivt inte att någon ska hoppa över det då det ger mycket bättre resultat än bara den koncentriska delen gör :)

Kommentera

(måste anges)

(måste anges), (Gömd)

XHTML: Du kan använda följande taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Trackback URL  |  RSS för kommentarer till det här inlägget.


Kategorier

Senaste inlägg

Sidor

Populära inlägg