Satsa på muskelmassa om du vill gå upp i vikt

2 november, 2009

Om du bygger muskler kommer du automatiskt att öka i vikt. För att bygga muskelmassa rekommenderar jag att du tränar styrka genom styrketräning. Kom dock ihåg att muskelmassan kräver konstant återuppbyggnad genom rätt kost och regelbunden träning.

För att du skall kunna bygga upp muskler som ger synbara resultat krävs regelbunden träning och få träningsuppehåll. Om du slutar att träna eller gör längre uppehåll kommer dina muskler sakta med säkert börja brytas ned. Alltså både din styrka och din muskelmassa kommer att minska.

De flesta människor som gör träningsuppehåll förlorar cirka 5% av sin muskelmassa per vecka. Om du är sjuk bör du aldrig träna, detta eftersom du kan utsätta ditt hjärta och din kropp i övrigt för påfrestningar.

För att behålla dina muskler bör du träna styrka minst tre gånger per vecka. Är du en nybörjare och inte är van vid att träna bör du starta mjukt. Tänk på att inte ta allt för tunga vikter vid ditt första träningspass, styrkan bygger du upp undan för undan. Det tar alltså sin tid att bygga upp muskler och om du överbelastar så riskerar du skador.

Sparat under: Gå upp i vikt, Träning

Etiketter:, ,

Kommentera

(måste anges)

(måste anges), (Gömd)

XHTML: Du kan använda följande taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Trackback URL  |  RSS för kommentarer till det här inlägget.


Kategorier

Senaste inlägg

Sidor

Populära inlägg